Kundehistorie Mestergruppen

XL-Bygg & Byggtorget

MGLogo
XL-bygg
byggtorget

Mestergruppen & Omnium  

Mestergruppen er et ledende bolig- og byggevarekonsern i Skandinavia. De har over 340 butikker i Norge, Sverige og Danmark, og en omsetning på omkring 18 milliarder kroner.

Omnium skal levere omnikanal ordrebehandlingsløsninger for alle Mestergruppens konsepter, og første ut til å ta det i bruk er byggevarekjedene XL-Bygg og Byggtorget. De har til sammen nærmere 200 fysiske butikker i Norge og leverer materialer, trelast og kvalitetsverktøy over hele landet.

Funksjonalitet

Orion_point-hand

Klikk & hent
Orion_data-content

Ordrebehandling
Orion_ecommerce-cart-1

Handlekurv
Orion_open-box-2-1

Produkter
Orion_markers

Markeder
Orion_price

Priser

" Med Omnium sørger vi for effektiv og sømløs flyt mellom nettbutikk og fysisk butikk. Omnium håndterer flere ordretyper, fjerner tidstyver og legger til rette for en god handleopplevelse både i digital og fysisk butikk.

De mange mulighetene som ligger i Omnium OMS var en av hovedgrunnene til at Mestergruppen valgte Omnium som samarbeidspartner. Med mange kjeder og merkevarer, en kompleks IT-arkikektur, forskjellige forretningsområder og ulike behov gjør Omnium Mestergruppen i stand til å drive effektivt produkt, prosjekt- og tjenestesalg, noe som er helt avgjørende for at Mestergruppen skal kunne gi kundene våre de beste totalløsningene."

Aas
Simen Øverjordet Aas
Leder digital byggevarehandel | Mestergruppen AS

Digitaliseringsprosess

XL-Bygg og Byggtorget har gått gjennom en digitaliseringsprosess ved hjelp av Omnium, Sanity og Geta. Tidligere hadde de ingen nettbutikk, produktvisninger eller digitale tjenester å tilby, men de kan nå stille med en full ehandelsløsning. Nettsiden er levert av Geta og Sanity, som henter ut data fra Omnium slik at alt fra priser, produktinformasjon og lagerbeholdning vises på nett. Omnium fungerer som back-end laget i en headless commerce arkitektur, Sanity som CMS og Geta Commerce Cloud som front-end laget. 

Dataene innhentes og synkroniseres i sanntid på tvers av alle butikkene og vil til enhver tid være oppdatert med informasjon, både fra deres nettbutikker og fysiske butikker.

nettside
ordrebehandling

Ordrebehandling

Omnium leverer full ordrebehandling for XL-Bygg og Byggtorget. Med automatisk ordreflyt går alt sømløst gjennom Omnium, basert på kjedenes ønskede arbeidsflyter. Omnium håndterer ordre som kommer inn fra alle kanaler og butikker, og sørger blant annet for automatisk bestilling av frakt, utskrift av pakksedler og fraktetiketter, og betaling direkte i Omnium. 

Videre er også priser, produkter og lagerbeholdning tilgjengelig i Omnium og synkes opp mot nettbutikken. For nye produkter som kommer inn, vil basisinformasjon som priser og varekoder bli overført til Omnium automatisk. I Omnium vil produktene deretter kunne berikes med mer beskrivende informasjon og bilder før produktene publiseres på nettsiden. 

Ettersom at både Byggtorget og XL-Bygg har svært mange butikker og et produktutvalg som varierer fra butikk til butikk, kan produktene likevel vises i nettbutikken så lenge det finnes i x antall butikker, en minimumsgrense som de selv har valgt. Kunden kan videre sende forespørsel til sin foretrukne butikk om lignende produkter dersom det ikke er tilgjengelig, og deretter få tilbud på alternative produkter. Alt kan gjøres via Omnium.

Klikk & hent 

XL-Bygg bruker blant annet Omnium til å drive salg gjennom klikk og hent. De benytter ROPIS-modellen (Reserve Online, Pay In-Store), hvor kundene kan reservere varer på nett og hente/betale i butikk. Omnium tar seg av alt fra generering av plukklister til automatiske sms-varsler til kundene. Når en ordre er registrert kommer den automatisk opp på plukklisten på lageret til den aktuelle butikken, som videre kan skrive ut listene direkte fra Omnium.

klikk og hent
omnikanal

Omnikanal

Data, ordre-, kunde- og produktinformasjon er synkronisert på tvers av alle salgskanaler, inkludert nettbutikk og fysiske butikker. Dette gjelder ikke kun for XL-Bygg og Byggtorgets salgskanaler, men også for alle Mestergruppens konsepter. Kunden vil dermed få en enhetlig opplevelse uavhengig av hvor de handler, og kundeservice vil alltid ha raskt tilgjengelig informasjon om alt fra tidligere kjøp til sporing av ordre.

Flere kundehistorier  

Les mer om hvordan andre kunder tar i bruk Omnium.