Hva er ordrebehandling?

Alle moderne handelsbedrifter som selger sine varer i flere kanaler enn kun én fysisk butikk må ha gode rutiner for ordrebehandling.

 

Ordrebehandling er et samlebegrep for alt som skjer fra en kunde gjør en bestilling eller et kjøp - til varen(e) er sendt fra lageret. Typiske steg i ordrebehandlingen kan være:

 

  • Arbeidsflyt

    • Hva skal skje når en kunde har gjort en bestilling. Hvem skal ta eierskap til ordren, og hvilke steg må man gjennomføre før ordren sendes til kunden? Et moderne ordrebehandlingssystem (OMS) hjelper deg å ha kontroll over én eller flere arbeidsflyter, alt etter hva som passer din bedrift best.
       

  • Dellevering

    • Om ikke alle produkter er på lager må man kunne splitte en ordre og dellevere den.
       

  • Betaling

    • Gjør “capture” av penger som er reservert på kundens betalingskort uten å måtte gå inn i betalingsleverandørens portal.
       

  • Endring av ordre

    • Kanskje kunden tar kontakt med kundeservice ønsker en raskere leveringsmetode, bytte ut produkter eller legge til flere produkter på samme bestilling. Et moderne ordrebehandlingssystem gir deg også mulighet til å øke reservert beløp på en eksisterende ordre, slik at man kan ta betalt for dette.
       

  • Retur

    • Ønsker kunden å benytte seg av angrefristen eller av en eller annen grunn returnerer varen må dette håndteres på en god måte for å holde returkostnadene til det minimale. Skal varen tilbake i salg og lagerbeholdning økes, skal hele beløpet krediteres til kunden eller bare deler (f.eks. ikke fraktkostnaden) og skal man lage en erstatningsordre?
       

  • Meldingssystem

    • Kundene ønsker ordrebekreftelse på e-post med salgsbetingelser og angreskjema om varene er bestilt f.eks på nett. Andre meldinger som bør sendes til kunden kan være at ordren er under behandling, sendt fra lager og klar til henting. Noen meldinger er naturlig å sende som SMS, andre som e-post.

 

Dette er på ingen måter en utfyllende liste over hva som skjer i moderne ordrebehandling. Men det er ofte én eller flere av disse punktene som utgjør mange konsulenttimer, siden både e-handelsløsninger og ERP i utgangspunktet har store mangler rundt dette. I Omnium har vi standardisert ordrebehandlingen i et enkelt og brukervennlig system slik at omsetningen kan øke og kostnadene kuttes.

 

Vanlige utfordringer vi hører bedrifter sliter med er:

 

  • Utfordringer med behandling av ordre, retur, reklamasjon, dellevering, ATP-beregninger, kundespesifikke priser eller lignende.

  • Selgerne mangler gode verktøy for å lage tilbud til kunder, gjerne knyttet opp mot en handlekurv i nettbutikken.

  • Mange konsulenttimer går til integrasjoner mellom systemer, vedlikehold og tilpasninger.

  • Fysiske butikker og e-handel snakker ikke sammen.

 

Sliter din bedrift med noen av disse tingene rundt ordrebehandling så er du på ingen måte alene. Dette er også grunnen til at vi laget Omnium OMS i utgangspunktet. Ta gjerne kontakt så kan vi fortelle deg hvordan andre har gjort suksess og se om dette er noe som vil hjelpe dere.

+47 22 12 01 01

OMNIUM AS © 2019