Kundehistorie ARK

ark-logo

ARK & Omnium  

Med 154 butikker over hele landet, nettbutikken ARK.NO og leseappen ARK-appen er ARK Norges største bokhandelkjede.

Omnium hjelper ARK med å effektivisere ordrebehandlingen og har bidratt til å skape et lynraskt system som gjør hverdagen til de ansatte både enklere og mer effektiv. Blant annet administrerer Omnium hele ordreflyten, frister på klikk og hent-ordrer, i tillegg til å sende ut meldingsvarslinger til ansatte og kunder. Omnium gir også full oversikt over produkter, priser, lagerbeholdning, ordre- og kundeinformasjon. “Min Side” i nettbutikken til ARK drives av Omnium.  

Funksjonalitet

Orion_data-content

Ordrebehandling
Orion_point-hand

Klikk & hent
Meldinger

Meldinger
Orion_open-box-2-1

Produkter
Orion_imac-screen-2

Webhooks & skymeldingstjenester
Kundedata

Kundedata

"Vi valgte Omnium fordi vi trengte et ordrebehandlingssystem som kunne forenkle grensesnittet i butikkene med til dels kompliserte ordreflyter. Dette har Omnium vist at de er gode på. I den gamle løsningen til ARK var dette laget internt i ERP-systemet, noe som var både tregt og hadde utilfredsstillende grensesnitt for brukerne."

Bilde Anders Martinsson
Anders Martinsson
Tech Lead | ARK Bokhandel AS

Toppmoderne MACH-arkitektur

Forenkling av systemarkitekturen var sentralt i prosjektet. ARK har et uttalt mål om å være den mest innovative bokhandelkjeden og utgangspunktet var derfor en modernisering av virksomheten ved å bygge opp en helt ny nettbutikk basert på MACH-arkitektur fra bunnen av. MACH står for Microservices, API-first, Cloud-Native SaaS og Headless; teknologier som gjør det mulig å sette sammen topp moderne plattformer, med komponerbar, utskiftbar struktur. ARK har bevisst gått for en best-of-breed-strategi der de har valgt teknologier som legger til rette for forbedret ytelse og gode kundeopplevelser, uavhengig av kanal. I tillegg til OMS fra Omnium består plattformen av komponenter som Commercetools, Sanity, Algolia, Bluestone og Azure. Med TRY Dig og S5 Consulting som øvrige partnere, er den ti år gamle monolittiske løsningen til ARK erstattet med en fleksibel og headless arkitektur basert på MACH-prinsippene, der all data nå er lett tilgjengelig via leverandørenes rike API-er. 

AdobeStock_535777302
Bilde arkitektur nyhetsbrev (6)

Omnium integrerer perfekt med MACH-arkitektur 

Omnium OMS plasserer seg i midten av den nye arkitekturen og samhandler med de andre systemene rundt. All kommunikasjon mellom SAP, Commercetools og Bluestone flyter gjennom Omnium. Med et omfattende og optimalisert API tilbyr Omnium lynrask og stabil dataflyt, som effektivt fjerner flaskehalser og øker handlingsrommet for ARK. 
Omniums event-system er en integrert del av ARKs arbeidsflyter. Gjennom støtte for både webhooks og flere skymeldingstjenester, gir Omnium ARK en smidig måte å tilpasse og koordinere sine prosesser. Dette legger til rette for en mer responsiv arbeidsflyt, som kan tilpasses etter behov uten større komplikasjoner. Ettersom Omnium er bygget for skyen fra starten av, garanterer det en skalering som kan vokse i takt med ARK, for å møte selskapets skiftende behov. Første uken etter lansering opplevde ARK å motta 17 tusen ordrer på én og samme dag, noe den nye nettløsningen nå er rustet til å motta og prosessere effektivt. 

“Omnium har en API first-tankegang hele veien, noe som passer ARKs nye arkitektur bra. Fleksibiliteten som Omniums løsning gir oss, gjør at vi kan løse oppgaver enklere både i butikk og av kundeservice.” 

Bilde Anders Martinsson-1
Anders Martinsson
Tech Lead | ARK Bokhandel AS

Automatisk ordreflyt

For ARK var det viktig å effektivisere ordrebehandlingen sin. Omnium leverer full OMS-funksjonalitet og er en viktig del av bokhandelkjedens omnikanalstrategi. Ordreflyten er helautomatisk gjennom Omniums åpne API og integrasjoner med ARKs underliggende systemer. En ny ordre sendes direkte fra Commercetools til Omnium. Det samme gjør ordre som registreres i PoS-systemet til de fysiske utsalgsstedene, og eventuelle ordrer som ansatte legger inn. Produkter og lagerbeholdning er tilgjengelig i Omnium og synkes opp mot nettbutikken, mens priser allerede ligger i Commercetools og legges på handlekurver i Omnium derfra. 

AdobeStock_Omnikanal
omnium-order-list-1

Klikk og hent-frister og varslinger

Omnium har laget et nytt klikk og hent-grensesnitt som brukes av de ansatte i Arks fysiske butikker. Klikk og hent-funksjonaliteten er bygd oppå data fra SAP, og er en automatisert og betydelig raskere versjon av tidligere løsning. Det nye grensesnittet gir en merkbar effektivitetsgevinst for de ansatte i butikkene. Ved registrering av en klikk og hent-ordre sender Omnium både en varsling til de ansvarlige i den aktuelle butikken samt en bestillingsbekreftelse per sms til kunden. Når ordren er plukket og klar for henting mottar kunden en sms-bekreftelse om at varen kan hentes og med en spesifisert hentefrist. Meldingen kan også inneholde annen ønsket informasjon eller instrukser. Omniums beregning av de ulike fristene baserer seg på ARKs definerte plukk-/hentefrist og tar hensyn til helligdager og butikkenes åpningstider.

Hvilke effekter ser ARK av den nye nettløsningen?

Den nye nettløsningen er basert på moderne MACH-arkitektur og derfor enkel å vedlikeholde, samtidig som den er tilpasningsdyktig og muliggjør innovasjon og raske oppdateringer. Oppsummert har den direkte bidratt til en betydelig effektivisering av den interne arbeidsflyten. Tech Lead i ARK, Anders Martinsson, forteller at de har oppnådd en effektivitetsøkning på 50 prosent på flere av sine interne arbeidsoppgaver. Videre noterte bokhandelkjeden en 15 prosents økning i konverteringsraten, samt 25 prosents økning i omsetningen, bare en måned etter lanseringen av den nye nettløsningen. 

Flere kundehistorier  

Les mer om hvordan andre kunder tar i bruk Omnium.