OMS- en sentral hub for alt av ordrebehandling

Ordebehandling består av mange komponenter, komplekse behov og ulike arbeidsflyter, og bedrifter må ofte bruke en drøss av ulike systemer for å kunne håndtere alt. Et OMS (Order Management System) kan derimot forenkle denne prosessen, og fungerer som en sentral plattform der alle aspekter av ordrebehandling håndteres i ett og samme system. Ved hjelp av moderne teknologi, sømløse integrasjoner og automatiserte prosesser, kan et OMS administrere hele ordreflyten fra start til slutt, både fra nettbutikk og fysisk butikk.

Motor for alt 

Returer, lagerstyring, plukklister, frakt  – dette er bare noe av det som inngår i ordrebehandling. Ordrebehandling innebærer alt som skjer fra en ordre blir opprettet og til kunden mottar varene.  Med et OMS vil alt fra kundens informasjon og ordrehistorikk, til betaling eller melding om å hente pakken, håndteres i systemet og skje automatisk basert på de arbeidsflytene som bedriften har valgt.  

For bedrifter som ikke har ERP eller andre backoffice systemer, kan plattformen erstatte andre systemer og brukes som en motor for alt i den daglige driften. Det er et utmerket verktøy for ansatte i mange ulike funksjoner, det være seg e-commerce managers, kundeservice teamet, selgere, personalet i de fysiske butikkene eller de som jobber på lageret. Med synkronisert data på tvers av salgskanalene vil ordreinformasjonen alltid være oppdatert slik at de ansatte kan hjelpe kunden på en best mulig måte og sørge for en enhetlig opplevelse av bedriften.

AdobeStock_320204122

Sentral hub 

Et OMS kobler sammen alle de underliggende systemene og fungerer som en hub i midten. Alt fra ERP, POS, PIM, CRM og ehandels-systemer til frakt- og betalingsleverandører integreres inn i OMS-et, enten via standard integrasjoner eller åpent API. For mindre bedrifter som ønsker en “plug & play” modell, vil innebygde integrasjoner mot de største plattformene sørge for en rask og enkel prosess. Rammeverket legger også til rette for at nye integrasjoner kan gjøres på en sømløs måte med mye fleksibilitet.

Omnikanal 

De fleste retailere har flere salgskanaler, som for eksempel nettbutikk og fysiske butikker. Med et OMS som Omnium vil ordre bli behandlet på tvers av salgskanalene som gir kundene en omnikanal handelsopplevelse med konsistente kontaktpunkter.

Dersom en kunde for eksempel kjøper en vare via klikk og hent på nettsiden, vil plukklisten bli sendt til den aktuelle butikken slik at varen er klar når de kommer. Hvis en kunde returner en vare kjøpt på nett eller i en annen butikk, vil det bli registrert og reflektert i lagerbeholdningen. Kundeservice vil samtidig alle ha full oversikt over ordrehistorikk, status og kundeinformasjon, uavhengig av hvor ordren har blitt opprettet, og kan dermed bistå kunden til enhver tid.

Alt kan synkroniseres og utføres i systemet, slik at ordrebehandlingen håndteres på en optimal, effektiv og kundevennlig måte.

OMS-cloud

Ønsker du mer informasjon?

Ta kontakt med oss eller book en demo dersom du ønsker å vite mer.