Hva leverer Omnium?

Omnium OMS er et ordrebehandlingssystem som hjelper deg med å behandle ordre fra alle salgskanalene du møter kundene dine.

Ordrebehandling

En god omnikanal ordrehåndtering har blitt et av de største konkurransefortrinnene i dagens marked. Omfattende digitalisering har endret spillereglene, og det er de som klarer å kombinere fysisk og digital handel som oppnår høyest kundetilfredshet. Omnium sørger for fri flyt av produkt-, kunde- og ordreinformasjon, slik at alle salgskanalene kan spille på lag.

Omnikanal handelsopplevelse

Omnium sørger for at alle ordre - uahvhengig av salgskanal - blir håndtert likt, og at bedriften fremstår enhetlig overfor kunden. Uansett om ordren er opprettet i fysisk butikk eller i nettbutikk kan både kundeservice og kunden selv se, oppdatere eller endre status på en ordre.

Arbeidsflyt

Det viktigste kriteriet for god ordrehåndtering er en god arbeidsflyt. Alt som kan automatiseres vil utføres av Omnium på riktig tidspunkt i ordreløpet. Enten det dreier seg om å trekke penger fra betalingsleverandør, bestille frakt, justere lagerbeholdning eller sende meldinger. Omnium sørger for at oppgavene blir utført.

Fleksibilitet og skalerbarhet

Omnium tilpasser arbeidsflyten etter ordretype, fraktalternativer, eller andre kriterier. Hent i butikk, send fra butikk, send fra sentrallager, send mellom butikker - Omnium gir den mest optimale ordreflyten. Omnium er også 100% skybasert, og vil skalere fra de minste nettbutikkene til store varehus med millioner av ordre.

 

 

Les mer om ordrebehandling
 

Oppdaterte lagerbeholdninger

Når en kunde skal reservere et produkt i fysisk butikk, eller man skal kjøpe et produkt i nettbutikken, kan Omnium til enhver tid levere tilgjengelig beholdning. Synkroniser beholdninger fra ERP til Omnium med valgfrie intervaller. Omnium vil midlertidig korrigere beholdningen i løpet av dagen basert på innkomne ordre. Omniums lynraske søkeindeks vil dermed kunne gi nettbutikken, kassasystemet eller andre kanaler oppslag på ordre i sanntid uten å stresse ERP-systemet.

Redigering av lagerbeholdninger

Omnium kan også være hovedsystem for lagerbeholdninger. Systemet holder styr på alle lagertransaksjoner, og i grensesnittet kan man enkelt se flyt av beholdninger for en vare. Det er også lett å endre lagerbeholdninger direkte i Omniums grensesnitt.

Reservasjoner i butikk

Enten det dreier seg om klikk-og-hent-ordre, der kunden bare har reservert varen, eller om varen er betalt på nett og skal sendes fra butikk - Omnium håndterer hele prosessen. Varslinger til ansatte som skal plukke i den aktuelle butikken sendes via e-post eller SMS, eller via integrasjoner direkte i kassen.

Sende varer fra ulike lagerlokasjoner

Omnium settes normalt opp med direkte tilgang til lagerbeholdninger i alle butikker og lagerlokasjoner. Dermed kan ordre koordineres og konsolideres slik at butikkene selv kan få tilordnet en ordre, og prosesserer denne. Dette skaper en mest mulig effektiv håndtering av forsendelser til kunder.

For oss er et moderne ordrebehandlingssystem som Omnium helt nødvendig for å knytte fysisk og digital handel sammen.

Frode Overå, Daglig leder SparMax

Statistikk og analyse

Omniums lynraske søkemotor gir alltid oppdaterte data i alle visninger. Se dagens omsetning øke ordre for ordre, se dekningsbidrag, totale ordre-, produkt- og lagerverdier pr selger, butikk, marked, og mye mer.

Komplekse eierstrukturer

Uansett om man eier én eller flere butikker, driver franchise, eller har enda mer komplekse eierstrukturer med butikkgrupperinger i medlemsbedrifter, så vil en bruker kun se ordre, kunder, priser, lagerbeholdninger etc, fra de butikkene han har tilgang til. Hovedkontoret kan om ønskelig ha rettigheter til alle butikker, og vil da kunne se statistikk på tvers av de komplekse eierstrukturene.

Anbefalinger og prognoser

Omnium kan gi direkte anbefalinger til nettsiden basert på kundens preferanser og tidligere oppførsel. Ikke bare tas det høyde for den innloggede kundens kjøp og påbegynte handlekurver, men Omnium bruker også innsikt i andre kunders oppførsel for å legge grunnlaget for anbefalte produkter. Vi utvider stadig funksjonaliteten på dette området, og tar inn ny og spennende AI-funksjonalitet i produktet fortløpende.

Dashboard

Dashboardet gir full tilgang til de grafer, tabeller, nøkkeltall og funksjoner som er viktigst for hver enkelt bruker. Alle visninger tilpasses de butikkene brukerne har tilgang til, eller har valgt å se statistikk for. Hver gang man logger inn i Omnium vil man umiddelbart bli presentert for oppdaterte og akkumulerte data.

Kundeservice

Omnium er utviklet spesielt med tanke på kundeservice. En rekke verktøy gjør det enkelt å yte full service, håndtere ordre, opprette tilbud, justere priser og så videre. Alt for å øke kundetilfredshet og lojalitet.

Kundekort

Med ordre fra alle kanaler har man dermed tilgang på hele kundehistorikken, og man kan lett gå inn på enhver av kundens tidligere ordre - uavhengig av salgskanal. Man kan se nøkkeltall, som kansellerings- eller returandeler, interne kommentarer, tilbud og lojalitetspoeng, ordrehistorikk og aktive handlekurver.

Retur og reklamasjoner

Ta i mot returer, eller opprett reklamasjonssaker. Hvis produktene kan selges på nytt, så vil Omnium øke lagerbeholdningen i den aktuelle butikken, eller det aktuelle lageret. Med Omnium vil man alltid ha all ordrehistorikk og kundedata tilgjengelig, så det er ikke nødvendig at kunden har beholdt sin kvittering. Melding til kunden og refundering av penger håndteres også automatisk.

Globalt søk

Med det globale søket kan man enkelt finne frem kunde, ordre, prosjekter, produkter, eller andre data. Det spiller ikke noen rolle om kunden oppgir navn, telefon, e-post, ordrenummer, fraktnummer, eller annet - de mest relevante treffene vises med en gang.

Prosjekter

Ved kjøp av komplekse tjenester, kanskje med tredjeparter på leveransesiden, kan Omnium styre hele prosessen. Dynamisk prosjektkonfigurasjon gjør det enkelt å sette opp frister, meldinger og påminnelser.

Globalisering

Uansett hvor mange markeder selskapet operer i, så vil Omnium skille enkelt mellom disse. Ordre mottas fra alle markeder, og sendes til Omnium med en hvilken som helst lokal valuta. De ulike markedene kan konfigureres med egne betalings- og fraktformidlere, egne ordreflyter og egne meldingsmaler.

Valuta

Alle rapporter og visninger kan enkelt konverteres til ønsket valuta gjennom Omniums valutakalkulator, slik at nøkkeltall kan akkumuleres på tvers av markeder og konverteres med dagskurs.

Flerspråklig

Omniums brukergrensesnitt er flerspråklig, og man kan enkelt bytte visningsspråk. Alle tekster blir oversatt. Hvis man har ansatte i flere land kan hver enkelt bruker angi sitt foretrukne språk - og Omnium husker valget til neste gang.

Internasjonale betalinger og avgifter

Omnium integrerer med både lokale og globale betalingsleverandører, og antallet integrasjoner øker hele tiden. Uansett om ordren er betalt med nordiske eller internasjonale betalingsløsninger vil Omnium sørge for at penger trekkes når ordren blir sendt. Merverdiavgift og andre avgifter kan settes opp pr. marked, eller man kan benytte integrasjon mot tredjepart, som for eksempel amerikanske Avalara.

Betaling og logistikk

Transaksjoner og kreditering

Alle betalingstransaksjoner kan utføres automatisk som en del av ordreflyten, men de kan også trigges manuelt. Hvis en ordre returneres vil også Omnium kontakte den relevante betalingsformidleren, og gjennomføre kreditering.

Bestilling av frakt

Integrasjoner med fraktleverandører sørger for automatisk bestilling av frakt når ordren er klar for sending. Omnium støtter en rekke leverandører i dag, deriblant Bring og PostNord, og vi utvider stadig listen over støttede fraktleverandører.

Betaling direkte i Omnium

Sett opp en pop-up store, delta på messer, eller opprett et showroom. Med Omnium kan du ta i mot ordre uten bruk av et kassasystem. Opprett et tilbud direkte i Omnium, og ta betalt for ordren via Klarna InStore. Kunden gjennomfører handelen på sin telefon, og betalingen bekreftes med en gang i Omnium.

Utskrift av pakkseddel og fraktetikett

Fra Omnium kan man skrive ut plukklister og pakksedler, eller man kan registrere dette via lager- eller økonomisystemet. Når en ordre er klar for sending vil Omnium kontakte valgt fraktleverandør, og registrere forsendelsen. Gjøres dette gjennom Omniums brukergrensesnitt vil man også kunne laste ned og skrive ut fraktetiketter.

Omniums klikk og hent-løsning gir den beste måten å ta i mot en kunde på: Vi vet når han kommer, vi vet hva han vil ha, og da kan vi forberede mersalg og oppsalg.

Jørgen Wik-Dahl, Byggmakker

Distribuert ordrebehandling

Kombinasjonen av nettbutikk og fysiske butikker kan gi svært mange distribusjonskanaler. Omnium holder alltid styr på hvilke butikker som skal effektuere en ordre, og sørger for varsling til ansatte som skal pakke og sende varer.

Flere butikker

Med mange butikker får man varer spredt over et stort geografisk område. En ny ordre inneholder kanskje varelinjer som er på lager i flere ulike butikker, men ikke samlet på ett sted. Det kan fort bli høye fraktkostnader hvis flere butikker skal sende enkeltvarer til samme kunde. Med Omnium kan ordre konsolideres, og varer samles på ett forsendelsessted, og derfra sendes samlet.

Kostnads- og inntektsbærer

Komplekse eierstrukturer gjør det ekstra viktig at en ordre blir kreditert riktig butikk. Noe av det vanskeligste i prosessen med å etablere flere salgskanaler er den interne konkurransen og suboptimaliseringen som ofte kommer av dette. Det siste man trenger er at nettbutikken i praksis konkurrerer med fysiske butikker. Med Omnium gjør man det lett å la alle kanalene spille på lag.

Splitting av forsendelser

Er en ordre delvis på lager på flere lokasjoner? Splitting av ordre er ikke noe problem med Omnium. Viser det seg at noen av ordrelinjene må stå til rest, så kan man i Omnium gjennomføre delbetaling og splitte frakten i flere forsendelser.

Software as a Service (SaaS)

Omnium OMS er en 100% skybasert løsning, som betyr at den driftes og vedlikeholdes automatisk og vil alltid være tilgjengelig for brukeren via en nettleser. 

Fleksibel lisensmodell

En av fordelene med at programvaren leveres som en tjeneste er at man kun betaler for bruk. Noen trenger bare å implementere klikk og hent - andre bruker systemet til både lagerstyring, produktinformasjon, kundedata med mer. Dette gjør også lisensmodellen attraktiv både for små bedrifter og globale aktører.

Ubegrenset antall brukere

Det er ingen begrensning på antallet brukere, og det koster ikke mer å for eksempel å invitere inn flere selgere i løsningen. Månedsprisen ligger fast.
 

Lynraskt

Omnium er utviklet på helt ny teknologi med hastighet, skalerbarhet og pålitelighet som de tre viktigste fokusområdene, med et felles mål om at en bruker aldri skulle måtte vente på systemet for å gjøre arbeidet sitt og at hvert millisekund teller.

+47 22 12 01 01

OMNIUM AS © 2019